Suchman methodological strategies and mastery of scientific inquiry skills in students of a public university in Lima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24275/uam/xoc/dcsh/rayo/2023v26n50/Saldana

Keywords:

didactic strategies, teaching and training, scientific inquiry, educational organizations

Abstract

The research was carried out in the higher educational field and seeks to demonstrate the relationship between Suchman
methodological strategies and the mastery of scientific inquiry skills in students of a public university organization in Lima.
It was oriented with the positivist paradigm, quantitative approach, basic type, descriptive level and non-experimental,
linear correlational design. The sample, chosen intentionally and non-probabilistically, was made up of 55 students of the
VIII and X academic semesters of the Faculty of Education, specialty: Primary, subject: Natural Sciences. The instruments
are valid and reliable (0.979 and 0.83, respectively). The results report the existence of a positive and significant relationship
between both variables, so the problem statement, hypothesis formulation, data collection, hypothesis evaluation and
conclusions are related to the domain of scientific inquiry. It is concluded that university students are acquiring deficient
teacher training to teach science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, A. J., Hernández, Y. K., Contreras, Y. L., y Flórez, M. (eds.). (2018). La investigación educativa: reconociendo la escuela para transformar la educación. Ediciones Universidad Simón Bolívar. https://bit.ly/3Fe1KQv

Alonso, J., Alonso, A. y Valadez, D. (2015). Actitud hacia la investigación científica de estudiantes de enfermería. CuidArte, 4(7), 22-35. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2015.4.7.69106

Ballart, X. (1996). Modelos teóricos para la práctica de evaluación de programas. En Q. Brugué y J. Subirats (Eds.). Lecturas de gestión pública (pp. 321-352). Instituto Nacional de Administración Pública. https://bit.ly/3Jf6pTs

Barja, J., Otoya, O., Vega, E., Moreno, N., y Loli, R. (2019). Actitudes hacia la investigación de internos de obstetricia rotantes en un hospital de Lima-Perú. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(4), 53-59. https://dx.doi.org/10.25176/RFMH.v19i4.2341

Barrios, E. y Delgado, U. (2020). Diseño y validación del cuestionario “Actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios”. Revista Innova Educación, 2(2), 280-302. https://doi. org/10.35622/j.rie.2020.02.0044

Bermeo, H. P., Saavedra, C., Patiño, L., y Meisel, J. D. (2010). El éxito en la enseñanza de las ciencias basada en indagación (ECBI): ¿Una cuestión más allá del aula de clase? Pedagogía y Saberes, (32), 111-124. https://doi.org/10.17227/01212494.32pys111.124

Bevins, S. y Price, G. (2016). Reconceptualising inquiry in science education. International Journal of Science Education, 38(1), 17-29. https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1124300

Borjas, M. P., Martínez, A., Osorio, M., y Jaramillo, L. (2016). Los colectivos de investigación: una experiencia de investigación formativa en la Licenciatura de Pedagogía Infantil. Editorial Universidad del Norte. http://hdl.handle.net/10584/5883

Ceni, J.C., Bezerra-de-Souza, I.G., Ferreira, J.M., y Seefeld, R. (2022). ¿A formação didática é essencial para o docente? Estratégias aplicadas por docentes de administração em sala de aula. Revista Brasileira de Educação, 27, 1-21. https://doi.org/10.1590/S1413- 24782022270037

Clark, J., Laing, K., Leat, D., Lofthouse, R., Thomas, U., Tiplady, L., y Woolner, P. (2017). Transformation in interdisciplinary research methodology: the importance of shared experiences in landscapes of practice. International Journal of Research & Method in Education, 40(3), 243-256. https://doi.org/10.1080/1743727x.2017.1281902

Cobo-Huesa, C., Abril, A., y Ariza, M. (2021). Investigación basada en el diseño en la formación inicial de docentes para una enseñanza integrada de la naturaleza de la ciencia y el pensamiento crítico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(3), 3801-1–3801-17. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18. i3.3801

Cofré, H., Camacho, J., Galaz, A., Jiménez, J., Santibañez, D., y Vergara, C. (2010). La educación científica en Chile: debilidades de la enseñanza y futuros desafíos de la educación de profesores de ciencia. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 36(2), 279-293. https://doi.org/10.4067/s0718-07052010000200016

Dáher, J., Panunzio, A., y Hernández, M. (2018). La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano. EDUMECENTRO, 10(4), 166-179. https://bit.ly/3le0Oov

Damián, L. (2010). Evaluación de capacidades y valores. Editorial Grupo El Educador.

De la Fuente, G. (2010). El pensamiento epistemológico de los docentes de Ciencias Naturales de la Educación Secundaria Básica en la ciudad de Bahía Blanca, provincia de Buenos Aires. Revista de Educación en Biología, 13(1), 34-38. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/22285

Domínguez, J. M. (2007). Actividades para la enseñanza en el aula de ciencias. Ediciones UNL de Argentina.

Eggen, P. D. y Kauchak, D. P. (1999) Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. Fondo de Cultura Económica de Argentina. https://bit.ly/3yEyiPX

Erkol, S. y Ugulu, I. (2014). Examining biology teacher’s candidates’ scientific process skill levels and comparing these levels in terms of various variables. Procedia. Social and Behavioural Sciences, 116, 4742-4747. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1019

Escudero, T. (2003). Desde los tests hasta la investigación evaluativa actual. Un siglo, el XX, de intenso desarrollo de la evaluación en educación. Relieve. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 9(1), 11-43. https://doi.org/10.7203/relieve.9.1.4348

Estrada, E., Córdova, F., Gallegos, N., y Mamani, H. (2021). Actitud hacia la investigación científica en estudiantes peruanos de educación superior pedagógica. Apuntes Universitarios, 11(3), 60-72. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.691

Fernández, C. y Villavicencio, C. (2017). Habilidades investigativas para trabajos de graduación. Academo, 4(1). https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/ view/61

Garza, R. M. y De la Garza, R. (2010). Pensamiento crítico. Editorial Cengage Learning.

Gilles, R. M., Nichols, K., Burgh, G., y Haynes, M. (2014). Primary students’ scientific reasoning and doscourse during cooperative inquiry-based science activities. International Journal of Education Development, 63, 127-140. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.01.001

Harlen, W. (2013). Evaluación y educación en ciencias basada en la indagación: Aspectos de la política y la práctica. Global Network of Science Academies (IAP); Science Education Programme (SEP). https://bit.ly/3FhHP3g

Hernández, R. M., Marino-Jiménez, M., Rivero, Y., y Sánchez, N. (2020). Research in university students: real needs for the implementation of a formative research program. Revista Academia, (20-21), 154-176. https://doi.org/10.26220/aca.3445

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hill Education.

McConney, A., Oliver, M. C., Woods‐McConney, A., Schibeci, R., y Maor, D. (2014). Inquiry, Engagement, and Literacy in Science: A Retrospective, Cross-National Analysis Using PISA 2006. Science Education, 98(6), 963-980. https://doi.org/10.1002/sce.21135

Medina, D. (2018). El rol de las universidades peruanas frente a la investigación y el desarrollo tecnológico. Propósitos y Representaciones, 6(2), 703-737. https://doi.org/10.20511/ pyr2018.v6n2.244

Méndez, E., Arteaga, Y., y Delgado, M. (2019). Conocimiento profesional docente en ciencias naturales: tendencias teóricas. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 5(10), 93-117. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/16990

Molina, N., y González, P. (2021). Ciencias naturales y aprendizaje socioemocional: una experiencia desde la enseñanza de las ciencias basada en la indagación. Revista Saberes Educativos, (6), 25-58. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60683

Morales, M., Acosta, K. y Rodríguez, C. (2022). El rol docente y la indagación científica: análisis de una experiencia sobre plagas en una escuela vulnerable de Chile. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(2), 1-20. https://bit.ly/3TemVrM

National Academy of Sciences (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. National Academy Press.

Nind, M. (2019). A new application for the concept of pedagogical content knowledge: teaching advanced social science research methods. Oxford Review of Education, 46(2), 185-201. https://doi.org/10.1080/03054985.2019.1644996

Ortega, R., Veloso, R., y Hansen, O. (2018). Percepción y actitudes hacia la investigación científica. ACADEMO. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 101-109. https://doi.org/10.30545/academo.2018.jul-dic.2

Parra, W., Angulo, F., y Soto, C. (2018). El Vínculo del Andamiaje en la Caracterización del PCK del Profesor de Ciencias. Estudio de Caso en Educación Superior. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (Extraordinario). https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/ view/8782

Paz, A. (2017). La docencia reflexiva en la enseñanza de la sociología. Teoria e Cultura, 12(1), 95-111. https://doi.org/10.34019/2318-101x.2017.v12.12355

Pérez, M. (2016). La investigación formativa, una práctica docente con sentido. Boletín Redipe, 5(3), 125-129. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/56

Piovani, J., y Muñiz, L. (2018). ¿Condenados a la reflexividad? Apuntes para repensar el proceso de investigación social. Biblos; CLACSO.

Pulido, J. (2009). Enseñanza de la estadística a partir de la actitud del alumno. Laurus, 15(30), 42- 70. https://www.redalyc.org/pdf/761/76120651003.pdf

Reyes-Cárdenas, F., y Padilla, K. (2012). La indagación y la enseñanza de las ciencias. Educación Química, 23(4), 415-421. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(17)30129-5

Rojas, H. M. y Méndez, R. (2019). Procesos de formación en investigación en la Universidad: ¿Qué le queda a los estudiantes? Sophia, 13(2), 53-69. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.261

Sala, G., y Font, V. (2019). El papel de la modelización en una experiencia de enseñanza de matemáticas basadas en indagación. Avances de Investigación en Educación Matemática, (16), 73-85. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i16.283

Sánchez, H. H. (2017). La investigación formativa en la actividad curricular. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 17(2), 71-74. https://doi.org/10.25176/rfmh.v17.n2.836

Sánchez, R. (2014). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM.

Seid, G., y Cuello, C. J. (2021). Aprender Metodología de la Investigación: los estudiantes de Sociología ante una materia extraña. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(2), 133-150. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.2.371

Sepúlveda, B., Castro, J., y Pavez, O. (2018). Impacto de la aplicación de una guía metodológica científica en proyectos de investigación escolares en la región de Atacama, Chile. Holos, 1, 157-169. https://doi.org/10.15628/holos.2018.6595

Sirvent, M., Salas, E., Alarcón, K. y Maguiña, P. (2018). Fortalecimiento del Sistema de Investigación de 10 Instituciones de Educación Superior Pedagógica y Tecnológica. Mejoramiento de la Calidad de la Educación Superior PROCALIDAD. https://hdl.handle.net/20.500.12982/6182

Stufflebeam, D. y Shinkfield, A. J. (1995). Evaluación sistemática, guía teórica y práctica. Ediciones Paidós.

Suchman, E. (1967). Evaluative research: Principles and practice in public service and social action program. Rusell Sage Foundation.

Urbina, J. E., Gamboa, A. A., y Prada, R. (2020). Procesos formativos en investigación: relatos de estudiantes y profesores de un programa de trabajo social. Revista Espacios, 41(39), 22-31. https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/a20v41n39p03.pdf

Velandia, C., Serrano, F. J., y Martínez, M. J. (2017). Formative research in ubiquitous and virtual environments in higher education. Comunicar. Media Education Research Journal, 25(51), 09-18. https://doi.org/10.3916/C51-2017-01

Published

2023-04-01

How to Cite

Saldaña Morales, S. V. (2023). Suchman methodological strategies and mastery of scientific inquiry skills in students of a public university in Lima. Administración Y Organizaciones, 26(50). https://doi.org/10.24275/uam/xoc/dcsh/rayo/2023v26n50/Saldana
Received 2022-06-02
Accepted 2023-02-10
Published 2023-04-01