Challenges and reach of entrepreneur women: a look through your narrative and experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24275//uam/xoc/dcsh/rayo/2020v23n44/Padilla

Keywords:

gender, diversity, business

Abstract

This research analyzes the motivations and limitations of a group of businesswomen in the city of Colima, Mexico, which aims to identify how they face the challenges concerning the family, the couple and the market and that have an impact on their business identity. Methodologically, an analysis of the discourse of the women who participated in the “women’s empowerment” lecture series, conducted at the University of Colima from January to June 2019. The analysis exposes women entrepreneurs who perceive themselves empowered and independent, who perform their work differently from men, in addition to being executors of their own business vision. For them, harmony between the company and the family is important, as well as with their social environment. The above allows a critical reflection on the effort, dedication, visibility and identity of women entrepreneurs in the Colima state.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Albania Padilla Martínez, Universidad de Colima

Licenciada en Administración por la UAM-A, Maestra en Administración de Organizaciones por la UNAM y Doctora en Estudios Organizacionales por la UAM-I. Profesora de Tiempo Completo en la Facultad de Contabilidad y Administración en la Universidad de Colima. Catedrática en los niveles de Licenciatura y Maestría. Actualmente imparte los Seminarios de Investigación. Ha publicado capítulos de libro y artículos sobre liderazgo, pequeñas empresas, aprendizaje en equipo y emprendimiento femenino.

Lorena Hernández Ruiz, Facultad de Contabilidad y Administración de Colima, Universidad de Colima

Licenciada en Economía con Especialidad en Enseñanza Superior. Maestra en Administración por la Universidad de Colima. Profesora Investigadora de Tiempo Completo en la Facultad de Contabilidad y Administración de Colima. Ha impartido cátedra en asignaturas de Economía, Política Económica de México, Macroeconomía, Desarrollo Sustentable. Pertenece al CA 76 (Gestión y Desarrollo Empresarial). Ha publicado artículos en los temas de gestión y administración de las pequeñas y medianas empresas, temas de liderazgo, estudios sobre la participación de las mujeres en el ámbito empresarial; en el ámbito de la docencia su línea de investigación se relaciona con el aprendizaje en equipo y competencias en estudiantes del nivel superior.

Published

2020-05-11

How to Cite

Padilla Martínez, A., Hernández Ruiz, L., & Pérez Cruz, O. A. (2020). Challenges and reach of entrepreneur women: a look through your narrative and experiences. Administración Y Organizaciones, 23(44), 9–102. https://doi.org/10.24275//uam/xoc/dcsh/rayo/2020v23n44/Padilla
Received 2019-10-29
Accepted 2020-05-11
Published 2020-05-11