Sociodemographic differences in the perception of the organizational climate of mexican industrial workers
Keywords:
Human capital, Labor management, Industrial organization, Sociodemographic differences, Organizational climateAbstract
The organizational climate is relevant in organizations, although the study of sociodemographic differences in perception is limited. This research was carried out with the objective of identifying such differences in a sample of workers from industrial companies (N = 480). The method included Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis one-way anova, and Spearman's correlation. As a result, significant differences (p = .05) were obtained of gender in satisfaction, consideration and leadership of managers; of the labor area in autonomy, social relations, union, benefits, motivation, consideration and leadership of managers; of the school grade in all of these and in satisfaction; marital status in union and leadership of managers. Job seniority was related to satisfaction, consideration and leadership of managers (r = -.10 to r = -. 12), and age to none. These differences and the importance of identifying them to manage the organizational climate and carry out more effective interventions are discussed.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Es responsabilidad de los autores garantizar que los manuscritos enviados a Administración y Organizaciones sean originales, que no hayan sido publicados y no estén considerados para su publicación en otra revista. Como parte de una política de la revista, todos los manuscritos recibidos serán sometidos al software iThenticatev para identificar que las fuentes utilizadas fueron citadas de manera correcta y asegurar que los artículos sean originales e inéditos, aquellos artículos que tengan párrafos clonados de otras fuentes no continuarán con el proceso de dictaminación.
El lector es libre de compartir o adaptar el material en cualquier medio o formato bajo las condiciones siguientes: (1) debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios; (2) no puede utilizar el material para una finalidad comercial y (3) si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Cada autor es responsable del contenido de su artículo. En el caso de un texto colectivo, el primer autor asume la responsabilidad intelectual de los resultados del proceso editorial; los autores son responsables de obtener la licencia de autor para reproducir materiales gráficos o fotográficos que pertenecen a terceros.
Los autores asumen plena responsabilidad en el caso de falsificación de datos o falta de autenticidad en la investigación. Se comprometen, también, a no reutilizar trabajos ya publicados, total o parcialmente, para presentarlos en otra publicación.
Accepted 2021-04-19
Published 2021-05-08