Satisfaction level of Undergraduate University Students Before and During the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24275/HUKW5229

Keywords:

Protección del consumidor, Centros de enseñanza superior y de investigación, calidad de la educación, Pandemia

Abstract

Satisfaction is a central concept in the field of consumer behavior, since it is considered as a measure of the quality of products and services. The aim of this study is to know the evolution of students’ satisfaction with educational services provided by the university, previously and during the Covid-19 pandemic, taking as a basis the cumulative satisfaction approach and from an strategic perspective. An ex-post factor, quantitative, longitudinal research was designed. Information was gathered in 2018 and 2021 from samples of 618 and 596 undergraduate students respectively. A comparison of the means for both periods revealed a statistically significant difference. In conclusion, the usefulness, for educational organizations, of measuring students' satisfaction as an indicator of quality and as a means to get a competitive advantage, is supported.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Fernando, Autonomous Metropolitan University

Licenciado en Administración y Licenciado en Economía, Maestro en Finanzas, Maestro en Dirección y Administración de Empresas (MBA) y Doctor en Ciencias Sociales y Administrativas. Profesor-Titular Investigador de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco (UAM-X), desde 1993, donde imparte cursos en las licenciaturas de Administración y Economía y en el Posgrado Integral en Ciencias Administrativas (PICA). En la gestión académica ha sido Consejero en la División de Ciencias Sociales y Humanidades de la UAM-X; de abril de 2022 a abril de 2024, Jefe del área de investigación "Estrategia y Gestión de las Organizaciones" dentro de la UAM-X (específicamente dentro del Departamento de Producción Económica). Candidato al premio a la Docencia en 2002 y 2006. Doce años en la Administración Pública Federal (SPP, STyPS, SECOFI, SSA), 16 años en los procesos de certificación bursátil de diversas instituciones financieras. Desde hace 15 años participa en los cursos de Educación Continua de la UAM-X, a diversas dependencias gubernamentales. Ha participado en varias ocasiones como director de tesis de maestría, así como en los jurados de exámenes de grado de maestría y doctorado.

Sergio Solís Tepexpa, Autonomous Metropolitan University

Licenciado en administración por la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), Unidad Xochimilco, maestro en economía con especialización en empresas, finanzas e innovación por la UAM, Unidad Azcapotzalco. Realiza el doctorado en Ciencias Sociales, en el Área de Economía y Gestión de la Innovación de la UAM, Unidad Xochimilco. Estudió la especialidad en econometría aplicada en la División de Estudios de Posgrado de la Facultad de Economía en la Universidad Nacional Autónoma de México. Ha laborado en empresas dedicadas a la construcción e ingeniería relacionada con las telecomunicaciones. Actualmente es profesor-investigador titular C del Departamento de Producción Económica en la UAM, Unidad Xochimilco. Fue coordinador de la licenciatura en administración de mayo de 2012 a marzo de 2017. Jefe del área de Investigación Análisis y Gestión Socioeconómica de las Organizaciones (AGSEO) de marzo 2022 a noviembre de 2023. Miembro de la Red Iberoamericana: Innovación y Transferencia Tecnológica para fabricantes de Muebles (RITMMA). Ha ganado el premio a la docencia 2023. Sus Líneas de investigación son: Economía de la Innovación, Ecoinnovación, Financiamiento No tradicional, Crowdfunding, Economía Digital, Mercados Financieros y Econometría.

References

Anderson, R. E. (1973). Consumer disatisfaction: The effect of disconfirmed expectancy on perceived product performance. Journal of Marketing Research, 10, 38-44. https://doi.org/10.2307/3149407

Anderson, E. W. y Fornell, C. (2000) Foundations of the American Customer Satisfaction Index. Total Quality Management, 11(7), 869-882. https://doi.org/10.1080/09544120050135425

Cardozo, R. (1965). An Experimental Study of Customer Effort, Expectation, and Satisfaction. Journal of Marketing Research, 2, 244-249. https://doi.org/10.2307/3150182

Cortés-Rodríguez, N. C. (2014). Implicaciones de las emociones en la evaluación de la calidad y satisfacción de los servicios universitarios: una experiencia de caso con estudiantes. Sotavento M.B.A., (24), 126–135. Recuperado a partir de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/sotavento/article/view/4061

Churchill. G. y Suprenant, C. (1982). An investigation into determinants of customer satisfaction. Journal of Marketing Research, 19, 491-504. https://doi.org/10.1177/002224378201900410

Fornell, C., Rust, R. T., Dekimmpe, M. G. (2010). The effect of customer satisfaction on spending on Consumer Spending Growth. Journal of Marketing Research, 47(1), 28-35. http://www.jstor.org/stable/20618952

Fornell, C., Johnson, M. D., Anderson, E. W. Cha, J. y Bryant, B. E. (1996). The American Customer Satisfaction Index: Nature, Purpose, and Findings. Journal of Marketing, 60, 7-18. https://doi.org/10.1177/002224299606000403

Fornell, C. (1992). A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experience. Journal of Marketing, 56, 6-21. https://doi.org/10.1177/002224299205600103

Gao, B., Ding, X., Chen, W., Jiang, X., y Wu, J. (2020). When online reviews meet ACSI: how ACSI moderates the effects of online reviews on hotel revenue. Journal of Travel & Tourism Marketing, 37(3), 396–408. https://doi.org/10.1080/10548408.2020.1767261.

Giese, J. L. y Cote, J. A. (2000). Defining consumer satisfaction. Academy of Marketing Science Review, 1, 1-34.

Gustafsson, A. y Johnson, M. D. (1997). “Bridging the quality-Satisfaction Gap. Quality management Journal, 4(3), 27-43 https://doi.org/10.1080/10686967.1997.11918801

Howard, J. A. y Sheth, J. N. (1969). The theory of buyer behavior. John Wiley & Sons, Inc.

Jing, H., y Zhichao, Y. (2021). An Empirical Study on Higher Vocational Students’ Satisfaction with Online Courses based on ACSI Model. 2021 International Conference on Education, Information Management and Service Science (EIMSS), Education, Information Management and Service Science (EIMSS), 2021 International Conference on, EIMSS, 94–98. https://doi.org/10.1109/EIMSS53851.2021.00029

Johnson, M. D. y Fornell, C. (1991). A Framework for Comparing Customer Satisfaction Across Individuals and Product Categories. Journal of Economic Psychology, 12(2), 267-286. https://doi.org/10.1016/0167-4870(91)90016-M

Johnson, M.D. y Gustafsson, A. (1997). Bridging the gap II: Measuring and Prioritizing Customer Needs” en A. Gustafsson, B. Bergman and F. Ekdahl (eds). Proceedings of the Third Annual International QFD Symposium, 2, 21-34

Johnson, M. D., Gustafsson, A. y Cha, J. (1998). The Evolution and Future of National Customer Satisfaction Index Models. Service Research Center. Research Report 98(4), 1-63. https://doi.org/10.1016/S0167-4870(01)00030-7

Kerlinger, F. y Lee, H. B. (2002) Investigación del Comportamiento. Métodos de Investigación en Ciencias Sociales, McGraw-Hill.

Krejnus, M., Repková Štofková, K., Štofková, J., Štofková, Z., Loučanová, E., Poliaková, A., y Šujanská, L. (2024). Measuring Efficiency and Satisfaction in the Context of Digital Transformation. Administrative Sciences (2076-3387), 14(9), 217. https://doi.org/10.3390/admsci14090217

Liu, M., Chen, W., y Yang, L. (2022). Optimization of Experimental Teaching System based on ACSI Model. 2022 International Conference on Information System, Computing and Educational Technology (ICISCET), 106–109. https://doi.org/10.1109/ICISCET56785.2022.00035

Ma, Y., Xu, G., Li, J., y Xie, E. (2020). The Influence Factors Analysis of Instructional Interaction on College Students’ Satisfaction in Online Education based on the ACSI Model. 2020 International Conference on Information Science and Education (ICISE) 219–222. https://doi.org/10.1109/ICISE51755.2020.00054

Marcano, P. y Uribe, A. (2022). Satisfacción estudiantil como un indicador de la calidad educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 10(1), 79-84. https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.520

Moral, I. (2006). Comparación de medias en Métodos estadísticos para enfermería Nefrológica, A. Guillen y R. Crespo. pp. 165-184. Ed. SEDEN.

Olórtegui-Alcalde, L. M., Deroncele-Acosta, A., Romero-Salas, M., Aguilar-Morante, W. F. y Olártegui-Alcalde, O. W. (2023). El estudiante universitario como cliente: relación con la satisfacción estudiantil y el rendimiento académico. Universidad y Sociedad 15(3), 535-544. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3808

Oliver, R. L. (1977). Effect of expectation and disconfirmation on post exposure product evaluations: An alternative interpretation. Journal of Applied Psychology, 62, 480-486. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0021-9010.62.4.480

Oliver, R. L. y Swan, J. E. (1989). Consumer perceptions of interpersonal equity and satisfaction in transactions: A field survey approach. Journal of Marketing, 53, 21-35. https://doi.org/10.1177/002224298905300202

Oliver, R. L. (1993). Cognitive, affective and attribute bases of satisfaction response. Journal of Consumer Research, 20, 418-430. https://www.jstor.org/stable/2489356

Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty? Journal of Marketing, 63 (4), 33-44. https://doi.org/10.1177/00222429990634s105

Ospina, S. y Gil, I. (2011). Índices Nacionales de Satisfacción del Consumidor. Una Propuesta de Revisión de la Lteratura. Cuadernos de Administración, 24 (43), 35-57. https://www.redalyc.org/pdf/205/20521435002.pdf

Paredes, A.M. (2007). Aplicabilidad del enfoque agregado para medir la satisfacción de los usuarios de servicios. [Tesis de doctorado no publicada, UNAM].

Peralta, E. R., Surdez, E. G., y García, J. F. (2020). Validación De Modelo De Medición De Satisfacción Estudiantil Universitaria Con Los Servicios Académicos Recibidos. Investigación Operacional, 41(3), 472–481. https://rev-inv-ope.pantheonsorbonne.fr/sites/default/files/inline-files/41320-16.pdf

Putra, A. R. y Putri, E. (2020). Customer Satisfaction and Retention and its impact on Turism in Hotel industry. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25(1), 1-11. https://doi.org/10.5281/zenodo.3774581

theacsi.org. (2024). https://www.theacsi.org

Xie, X., Li, Y., Wang, R., y Gou, Z. (2023). Park Recreation Intention and Satisfaction of Blue-Collar Workers Based on the ACSI Model: A Case Study of Anning Industrial Park in Yunnan. Land, 12(4). https://doi.org/10.3390/land12040798

You, C. T., Chen, L. B., y Kuo, S. Y. (2024). Determinants of Intelligent Logistics of iBox in Taiwan: A Case Study Utilizing the ACSI Model. 2024 IEEE International Conference on Consumer Electronics (ICCE), 1–2. https://doi.org/10.1109/ICCE59016.2024.10444303

Yu, Y. y Dean, A. (2001). The contribution of emotional satisfaction to consumer loyalty. International Journal of Service Industry Management, 12(3), 234-250. https://doi.org/10.1108/09564230110393239

Zea-de la Torre, M.-Á., Jimber-del Río, J.-A., Nuñez-Tabales, J., Rey-Carmona, F.-J., y Vergara-Romero, A. (2024). Residential Customer Satisfaction in a Latin American Urban Context. Journal of the Knowledge Economy, 15(4), 17881–17900. https://doi.org/10.1007/s13132-024-01818-y

Published

2025-07-10

How to Cite

Paredes Arriaga, A. M., Muñoz González, L. F., & Solís Tepexpa, S. (2025). Satisfaction level of Undergraduate University Students Before and During the Covid-19 Pandemic. Administración Y Organizaciones, 28(54). https://doi.org/10.24275/HUKW5229
Received 2024-09-04
Accepted 2025-06-30
Published 2025-07-10

Most read articles by the same author(s)